Mig milió de turistes passen les seves vacances a Calella el 2023, contribuint a la desestacionalització del turisme a la ciutat
L’ocupació turística puja respecte al 2022 i se situa en temporada alta en el 73,75% amb una estada mitjana de 4 nits i un total de 551.576 turistes
Pocs dies abans de finalitzar aquest 2023, Calella tanca la millor temporada turística des del 2019, amb 551.576 turistes entre els mesos de gener i octubre. Això són 33.510 turistes més que l’any passat i 116.421 més que el 2019, abans de la pandèmia. L’estada turística a la ciutat s’ha redistribuït allargant la temporada de gener a octubre.
Els principals indicadors de gestió turística de la destinació que s'integren en el Sistema d'Intel·ligència Turística de Calella posen de manifest que la destinació està en el bon camí per consolidar la desestacionalització de l'activitat turística a Calella.
Aquest 2023, la mitjana en els mesos estivals, de juny a setembre, ha estat del 73.75%, lleugerament superior a la del 2022, que va ser del 72.37% amb una estada mitjana de 4 nits per visitant. Pel que fa a la procedència dels turistes, es percep una certa consolidació en la dinàmica del creixement del turisme internacional que el 2021 va patir una forta davallada per efectes de la COVID, ja que el 60,42% dels turistes són internacionals i el 39,58% nacionals.
Així mateix, pel que fa a les nacionalitats, els turistes espanyols són els més nombrosos i representen un 39,58% (el 70% dels quals són de Catalunya). A aquests, els segueixen un 10,75% de francesos, un 9,01% d’alemanys, un 8,91% de britànics i un 4,40% dels Països Baixos, entre altres. Posant el focus en la procedència del turisme espanyol, cal destacar un creixement substancial pel que fa a les CCAA de Catalunya amb un total de 205.619 visitants (+40%), seguit de Madrid amb 15.778 (+73%), el País Valencià amb 10.487 (+71%) i Euskadi amb 9.919 (+19%).
Pel que fa a la valoració econòmica, les dades desprenen que l'impacte econòmic en el sector de l'allotjament en hotels és de 61.235.089 € davant dels 56.194.468 € del 2022. El que suposa un increment de l’impacte de 5 milions d’euros més aquest 2023.
Els principals aliats per a la consolidació de la desestacionalització turística a Calella han estat la cultura i l’esport, i és que entre els mesos de gener a maig és constant el degoteig de clubs esportius del centre i nord d'Europa que visiten la ciutat amb l'objectiu de dur a terme estades tècniques de futbol, atletisme o preparació per a maratons, seleccions oficials de ciclisme o BTT. L'estada mitjana d'aquests grups és de 7 nits i provenen principalment de França, Suïssa, Alemanya i Àustria. També, és recorrent la visita d'estudiants de graus universitaris d'especialitats com ara Arquitectura, Oceanografia o Medicina, que sovint visiten Calella abans de Setmana Santa i fins a la Segona Pasqua, així com entre el 15 de setembre i fins a finals de novembre.
En l’àmbit cultural, esdeveniments com ara Screamin!, Moments de Flors, Oktoberfest i festivals com Canta al Mar, però també l’Ironman Barcelona Calella, són un referent no només per la seva aportació en la projecció de la ciutat sinó alhora en la captació de públic visitant i turista, uns esdeveniments que seguiran duent a terme. Tot plegat ha fet que la temporada tanqui amb una ocupació mitjana entre gener i octubre del 45%, amb una estada mitjana de 3 nits.
El turista estranger és el principal usuari de les oficines de turisme. Les oficines de turisme de Calella han rebut un total de 17.476 visites (6.279 visites a l'Oficina de Turisme Central N-II i 11.197 visites al Punt d'Atenció Turístic de la Renfe) un +13.05% que al 2022. Altrament, del 70% de les visites son de turistes estrangers, principalment provinents de França, Alemanya i Regne Unit. La majoria dels usuaris tenen més de 45 anys i les consultes mes demandades són principalment informació sobre transports, indicacions en el plànol i consultes sobre cultura, patrimoni i museus.
Finalment, prop de 20.000 turistes han visitat -entre gener i octubre d'enguany- els diferents equipaments culturals de la ciutat. El Far és l'equipament cultural més visitat pels turistes amb un 27,46% de totes les visites. A aquest el segueix el Refugi Antiaeri amb un 22,53% i el Museu-Arxiu amb un 21,3%.
Calella compta actualment amb 43 establiments hotelers (hotels, aparthotels, pensions) que generen 10.845 places. També hi ha 3 càmpings amb 2.226 places i 524 habitatges d’ús turístic que generen aproximadament una oferta de 2.882 places. A més, la ciutat compta amb 178 places en 3 blocs d’apartaments turístics i un alberg amb 400 places. Tot plegat suma un total de 16.531 places d’oferta turística i 55.337 llits aquest 2023.
Pel que fa a l’accessibilitat, el 66,67% de les platges són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i el 38% dels allotjaments estan adaptats. Calella té, actualment, 20.437 habitants.