Rebaixes d’hivern: consells per comprar
Les rebaixes són una bona oportunitat per fer les compres més barates. Et recordem alguns consells, perquè la rebaixa en els preus dels productes no ha d'implicar una minva en la seva qualitat: es retallen els preus, però no els drets dels consumidors.
Aquest dimarts 7 de gener es va iniciar el període “oficial” de rebaixes d’hivern. La majoria de comerços, des de les grans cadenes fins als petits comerciants, apliquen descomptes als seus productes durant diverses setmanes.
Tot i això, els efectes de la campanya de rebaixes es veuen cada cop més deslluïts. El motiu és la celebració de jornades de descomptes anteriors, especialment enfocades a les compres nadalenques. És el cas de dies com el Black Friday o el Cyber Monday, que cada cop enregistren més vendes. De fet, aquest any, alguns comerços han obert ininterrompudament des del 29 de novembre i molts comerços ja fa dies que han penjat el cartell de rebaixes.
Aquest fenomen es produeix arran de la liberalització del període de rebaixes. Tot i que ara no s’estableix un termini concret, la Generalitat sí que recomana que s’estableixin entre el 7 de gener i el 28 de febrer i entre el 28 de juny i el 31 d’agost. També influeixen els nous hàbits de consum, com la venda online.
L’OMIC recomana a les persones consumidores i usuàries seguir els consells següents:
- Feu una llista dels productes que us interessen, d’acord amb el vostre pressupost.
- Compareu els preus. El preu rebaixat ha de constar sempre al costat del preu no rebaixat, tant a l’aparador com a l’interior de l’establiment.
- Examineu el producte, que ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que té a preu no rebaixat i que no ha de tenir defectes.
- Diferencieu entre les vendes de rebaixes i altres tipus de vendes a preus inferiors als habituals com ara les vendes en liquidació, les vendes de saldos i les ofertes. Els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta.
- Comproveu si l’establiment admet les targetes de crèdit com a forma de pagament habitual. Si és així, també ha d’admetre aquest sistema en període de rebaixes.
- Llegiu detingudament les etiquetes, les instruccions d’ús i les característiques del producte. Els productes han d’estar etiquetats en català i/o castellà.
- Demaneu i conserveu el tiquet de compra o la factura, ja que n’és la garantia.
- També cal que conserveu els catàlegs comercials i la publicitat del producte juntament amb les seves característiques.
- Si detecteu defectes en el producte, cal que us dirigiu a l’establiment on l’heu adquirit i els adjunteu el tiquet o la factura de compra.
- Pregunteu al comerciant per la possibilitat de canviar el producte i les condicions en què es pot fer aquest canvi. L’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, a menys que ho anunciï.
- Tots els comerços han de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia.
Així mateix, per a consultes, reclamacions, etc., l’Ajuntament de Calella disposa del servei de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). Podeu trucar al 93 766 30 30 ext. 742 per demanar cita prèvia amb l’advocat expert en temes de consum. L’atenció s’ofereix a l’Espai Can Saleta situat al c.Sant Jaume 225-229.